0
02143000313

اهمیت برقراری ارتباط موثر و داشتن تفاهم با دیگران

داشتن تفاهم در زندگی یکی از نکات مهم در ارتباطات محسوب می‌گردد. حس تفاهم در زندگی زمانی رخ می‌دهد که افراد به خوبی یکدیگر را درک کنند و با هم ارتباط موثر داشته باشند. گذشت زمان و داشتن یک ارتباط موثر این شرایط را فراهم می‌کند تا با افراد بتوانید تفاهم داشته باشید.

اهمیت داشتن یک ارتباط موثر

افرادی که یک ارتباط موثر با یکدیگر دارند به شکل‌های مختلفی با هم در تعامل‌اند. حس داشتن تفاهم یعنی همگام بودن با یکدیگر. مانند گروه‌های ورزشی که مانند تیم عمل می‌کنند و بسیار با یکدیگر هماهنگ می‌باشند. یک رابطه احساسی یا دوستانه بر سه اصل توجه، تفاهم و اعتماد متقابل می‌باشد.

تفاهم معمولا زمانی رخ می‌دهد که منافع دو نفر در جهت یکدیگر باشد. اما موقعی می‌توان گفت تفاهم واقعی شکل می‌گیرد که دو طرف همدیگر را درک کنند و به عقاید یکدیگر احترام بگذارند حتی اگر با هم اختلاف نظر داشته باشند.
تفاهم یک حالت غیر ارادی و غریزی است که بسیاری از مردم خیلی به آن توجه نمی‌کنند. مانند نفس کشیدن. اما این حس در عین غیر ارادی بودن‌اش امری کاملا کارآمد در ارتباطات می‌باشد.

برقراری ارتباط موثر بین دو فرد

در مسائل کاری، وقتی افراد در یک ارتباط موثر قرار گرفته باشند، پیشرفت حتمی است و خیلی هم راحت اتفاق می‌افتد. به این دلیل که شما ایده‌های خود را با دیگران در میان می‌گذارید، بر سر علایق خود بحث‌و گفتگو می‌کنید و در نهایت به نتیجه می‌رسید.

تفاهم داشتن
افراد زمانی که به یک ارتباط موثر برسند پیشرفت‌شان حتمی است

روش‌های داشتن تفاهم با دیگران

گوش دادن

داشتن مهارت اینکه درست گوش بدهیم یکی از فاکتورهای مهم داشتن روابط خوب با دیگران می‌باشد. ممکن است بگویید شنونده خوبی هستید اما تا زمانی نتوانید حرف مقابل را درک کنید و به خوبی آن را در ذهن‌تان پردازش کنید شنونده خوبی نخواهید شد. در مکالمه با شخص مقابل سعی کنید به صحبت‌های‌اش خوب دقت کنید و سرعت آهنگ صدای او را متوجه شوید.

مطالعه کنید: افزایش مهارت درست گوش دادن

هماهنگی

منظور از هماهنگی این است که افراد مشکلات و مسئولیت‌هایی که ممکن است پیش بیاید را با یکدیگر تقسیم کنند و شخصی بر گردن دیگری نیندازند. احترام دو طرفه مهم‌ترین اصل از نوع به‌وجود آمدن تفاهم می‌باشد.

نحوه برخورد با مشکلات

برای رسیدن به ارتباطی موثر ممکن است مشکلاتی پیش بیایید. چیزی که مهم است نحوه برخورد اطراف با این مشکلات است. بهترین روش برای برخورد با مشکلات ابتدا شناخت و سپس ارائه راهکارهایی عملی از سوی هر دو طرف برای حل آن است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که مرحله‌ی برطرف سازی مشکل بعد شناخت اولیه صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *